Ево шта су договорили Новалић, Звиздић и Цвијановићка

На састанку премијера Републике Српске Жељке Цвијановић са премијером ФБиХ Фадилом Новалићем и предсједавајућим Савјета министара БиХ Денисом Звиздићем, који је јуче одржан у Бањој Луци, дефинисана је заједничка платформа за преговоре БиХ с представницима ММФ-а и Свјетске банке који ће бити одржани у Вашингтону сљедеће седмице. Међународни монетарни фонд спреман је одобрити БиХ нови, […]

недеља, 31 јануара, 2016 / 15:10

На састанку премијера Републике Српске Жељке Цвијановић са премијером ФБиХ Фадилом Новалићем и предсједавајућим Савјета министара БиХ Денисом Звиздићем, који је јуче одржан у Бањој Луци, дефинисана је заједничка платформа за преговоре БиХ с представницима ММФ-а и Свјетске банке који ће бити одржани у Вашингтону сљедеће седмице.

Међународни монетарни фонд спреман је одобрити БиХ нови, повољни кредит у износу од око 900 милиона КМ, али заузврат тражи провођење болних реформи и ригорозних мјера штедње, преноси Слободна Босна.

Први пут након рата, БиХ с Међународним монетарним фондом неће преговарати о тзв. станд бy аранжману, као што је то чинила до сада у три наврата. Овога пута БиХ је заинтересована за кредитни аранжман под ЕФФ условима, који су неупоредиво повољнији од услова станд бy аранжмана, али подразумијевају провођење дубоких, структурних реформи.

Extended Fund Facility (ЕФФ) или у слободном преводу дугорочни фонд стабилности посебан је аранжман који спада у ред најповољнијих кредитних уговора неке државе с ММФ-ом, но одобрава се само оним државама које су спремне провести дубоке структурне реформе и отклонити узроке фискалне нестабилности.

Претходне власти у БиХ на то никада раније нису биле спремне: радије су се одлучивале за „лакши“ станд бy аранжман, који ММФ одобрава брже и не тражи неке посебне структурне реформе. Новац од станд бy аранжмана углавном служи за краткорочно крпљење буџетских рупа па га економисти сликовито описују као узимање аналгетика код зубобоље: таблета ће краткорочно отклонити бол, али проблем се дугорочно може ријешити само поправком зуба.

КРЕДИТ ПОВОЉАН, УСЛОВИ ТЕШКИ

Баш због чињенице да се одобрава под најтежим условима, кредитни аранжман ЕФФ уједно је и најповољнији кредит који нека држава може закључити с ММФ-ом. Одобрава се на дужи временски период, с двије до три године граце периода и с каматом која је вишеструко нижа од камата код станд бy кредита.

Нови кредит ММФ-а, под ЕФФ условима, био би одобрен по изразито ниским каматама од свега 0,2 посто на годишњем нивоу, уз граце период од пет година и исплатни рок од 12 година. Подсјећамо, услови станд бy аранжмана су неупоредово неповољнији: камате су у правилу 1,7 посто, док је отплатни рок пуно краћи (3 до 5 година) и не укључује граце период.

Но, одобрава се државама чија власт неће само пити таблете против болова него је спремна лијечити болест.

У конкретном случају, актуелна власт у БиХ у сурадњи с економистима ММФ-а, идентификовала је 24 социјално-економске „болести“ које намјерава лијечити у наредних неколико година за вријеме трајања ЕФФ аранжмана.

Коначни списак очекиваних реформи дефинитивно је договорен јуче, на састанку у Бањој Луци. У најкраћем, БиХ од ММФ тражи кредит у износу од око 900 милиона КМ, који би се реализовао током три наредне године, а заузврат је спремна подузети 24 реформе како би трајно отклонила узроке сталног буџетског дефицита.

КРЕСАЊЕ ЈАВНЕ ПОТРОШЊЕ

Једна од мјера која ће сасвим сигурно изазвати највише коментара, па и отпора, тиче се административног апарата државе. Током наредне три године, за вријеме трајања ЕФФ аранжмана, плате административним радницима на свим нивоима власти остаће замрзнуте на садашњем нивоу, при чему ће се увести и потпуна забрана новог запошљавања административних радника.

То значи да ће се упражњена радна мјеста, настала одласком радника у пензију или на било који други начин, попуњавати прерасподјелом послова између постојећих радника, с крајњим циљем да се број административних радника смањи за око 10 посто.

Предвиђене су и озбиљне пореске реформе које ће такође изазвати бурне полемике. Поред осталог, промијениће се и порез на плате и то на начин да ће се увести диференцирана пореска стопа, при чему ће се опорезивати и топли оброк. Влада Федерације БиХ већ је излазила с неколико приједлога, али та се област мора уредити посебним законом у 2016. години.

Такође је предвиђено да ентитетске владе окончају процес приватизације капитала у предузећима у којима имају мањински или већински власнички удио. То се прије свега односи на предузећа која хронично послују с губитком а одржавају се у животу захваљујући сталним финансијским ињекцијама из буџета. Таква предузећа, а има их око 40 у оба ентитета, морају се реструктуирати или ликвидирати у наредне три године, при чему би се социјално збрињавање отпуштених радника рјешавало из кредита ММФ-а.

Изван процеса приватизације остаће само компаније од стратешког, националног интереса, попут намјенске индустрије и електроенергетског сектора, док ће се све остале компаније у власништву државе продати приватним инвеститорима.

Такође је предвиђена и опсежна реформа радно-правног законодавства, која је већим дијелом већ окончана у оба ентитета усвајањем новог Закона о раду у складу с међународним стандардима.



0 КОМЕНТАРА