Драма или кога брига: ТИ БиХ писао Савјету министара

Рок од 90 дана истекао је још у априлу, те је Транспаренси Интернешнее у БиХ (ТИ БиХ) упутио отворено писмо на адресу Министарства правде и Савјета министара БиХ.

недеља, јун 21, 2020 / 16:41

Приједлог Закона у чијој изради је учествовао и ТИ БиХ, а који су подржале и међународне организације, укључујући ЕУ и ОСЦЕ, био је пред посланицима Представничког дома 16. јануара ове године, али је, умјесто изјашњавања о Приједлогу, Представнички дом задужио Савјет министара да изради властити нацрт закона што се до данас није догодило. Због свега се стиче утисак да надлежне институције опструишу усвајање овог Закона који представља један од кључних механизама за превенцију корупције.

Постојеће законско рјешење не садржи све неопходне механизме за спрјечавање сукоба интереса, није у складу са међународним стандардима, те се при том уопште не примјењује јер нови сазив Комисије за одлучивање о сукобу интереса још од 2018. није именован, па бројне пријаве већ двије године нема ко да рјешава.

Подсјећамо да се у посљедњем извјештају Групе земаља за борбу против корупције Савјета Европе (ГРЕЦО) јасно наводи да у БиХ не постоји кредибилан и независан механизам који се бави питањима сукоба интереса, те да су неопходне хитне измјене у овој области. Такође, унапрјеђење овог закона један је од 14 кључних приоритета у Мишљењу Европске комисије о апликацији БиХ за чланство у ЕУ.

Уз отворено писмо, ТИ БИХ је на адресу Министарства правде и Савјета министара БИХ поново доставио приједлоге са којима су сагласне све релевантне међународне институције, које су такође раније апеловале да се Закон усвоји. Између осталог предлаже се проширење круга лица на које ће се закон примјењивати, спрјечавање злоупотребе јавних ресурса за политичку промоцију, као и успоставу независне комисије која би одлучивала о сукобу интереса. Та комисија бирала би се на основу јавног конкурса, док према садашњем Закону већину чланова Комисије чине представници оба дома ПСБиХ и одлучују о сукобу интереса својих страначких колега. Такође, један од кључних приједлога је успостава механизма провјере имовинских картона и увођење санкција за достављање лажних информација.

Имајући у виду досадашњи недостатак воље за унапрјеђењем Закона о сукобу интереса, ТИ БиХ је апеловао на Министарство правде и Савјет министара да коначно покрену процедуру израде закона, руководећи се међународним стандардима и препорукама, да процес отворе за јавност, омогуће јавну расправу, те укључе све релевантне домаће и међународне организације како би се дошло до што квалитетнијег рјешења које ће унаприједити механизме спрјечавања корупције.

Међутим, евидентно је да се спрјечавање сукоба интереса опструише на свим нивоима власти у БиХ, што отвара простор за бројне злоупотребе и корупцију, те доводе до тога да бројни функционери обављају по двије и више неспојивих функција без икаквих посљедица. У Федерацији БиХ се Закон о сукобу интереса не примјењује од 2013. јер нису усвојене измјене прописа које би дефинисале ко утврђује сукоб интереса. У Републици Српској Закон се примјењује, али садржи бројне мањкавости, те већина јавних функционера обавља по неколико неспојивих функција кријући се иза дугогодишњих мандата вршиоца дужности. Његово унапрјеђење Република Српска предвидјела је Стратегијом за борбу против корупције, задужујући Министарство управе и локалне самоуправе као предлагача измјена, али је из овог министарства јавно саопштено да се то у скорије вријеме не планира урадити.



Оставите одговор