Дилетантизам: Сваког Видовдана по један споменик Мехмед паши у Вишеграду

У Андрићграду је данас откривен споменик браћи Соколовић – Мехмед паши и Светом Макарију.

четвртак, јун 28, 2018 / 21:20

Споменик браћи Соколовић, који се од данас налази на улазу у град од камена, дјело је вајара Зорана Кузмановића, који је и аутор скулптуре Гаврила Принципа постављене у Српском Сарајеву и Београду.

Како јавља СРНА, споменик је откривен током церемоније обиљежавања стотину година од велике побједе српске војске у Првом свjетском рату.

Ако сте се питали какве везе имају Соколовићи везе са Првим свјетским ратом, не требате да бринете за своје познавање историје. Са њим је вјероватно све у реду, али неко очито има проблем са манијом подизања споменика. То је јасно, будући да је ово други споменик Мехмед паши који се поставља у Вишеграду.

Прије тачно годину дана постављен је споменик Мехмед паши, који је био поклон пословног човјека Слободана Павловића. Откривању споменика присуствовали су тада и Додик и Кустурица, који су и данас били главне звијезде другог отварања.

Никоме од присутних прије годину дана није било спорно постављање умјетнички очајне скулптуре коју је Павловић утрапио Вишеграду. Утрапио јесте права ријеч, јер је пар сличних скулптура годинама стајало у Слобомиру, чекајући да им се нађе одредиште.

Све то показује општи дилетантизам у културној политици, па се без икаквог плана постављају споменици, само зато јер се неком учинило да ће то бити згодан повод за сликање. А када се деси да се годину за годином истим људима дижу споменици на истом мјесту, дилетантизам се огољава до крајњих граница.



49 КОМЕНТАРА

  1. Gledao sam danas malo.
    Genijalizam ili dno dna srpskog društva teško je reći.
    Uglavnom može se porediti sa događajem u stara vremena kada fukara kolje kokoš na javnoj česmi,nikad kraja jer to treba svi da vide.
    Kao da se snima film samo mlati rukama i daje uputstva statistima i kada krenu ruska kakaljin to je valjda vrhunac kolektivnog ludila.
    Zašto genijalizam, propast i navlakuša kao i referendum ali čak i RTV BN mora pratiti poziv srpskom narodu mmuuuuuuuuuuuuu!!!!! inače bi mogli ispasti izdajnici.
    Zamisli da nisu prenosili priredbicu za seljake?
    Mehmed paša Sokolović je dragulj u kruni srpskog naroda,sigurno nije zaslužio skutonoše,udbaše i secikese Srpske.
    Mehmedu je valjda samo teže bilo kada ga je fukara dočekala ispred džamije.

  2. Мехмеду није било тешко када га је дочекала фукара испред џамије, јер је Мехмед био сваки дан пред том џамијом, и са таквим фукарама; али је тешко било ђакону Авакуму кад су га набили на колац пред мајком на Каламегдану; Бајо се истурчио у Мехмеда са 18 година, ђакон Авакум Крајишник је набијен на колац са толико, јер није хтио да послуша мајку и постане Мехмед; Мехмед је оставио мост; а св. ђакон ријечи: ”Срб је Христов радује се смрти”. Цинично је поред толиких витезова спрске хришћанске свијести фокусирати безмало сву пажњу народа на једног талентованог конвертитата.

  3. Џасмине, Зајс,

    шта има лоше у томе што је подигнут споменик двојици браће, једном православцу, једном муслиману?

    Да је среће веселили би се томе и да је среће и мене би сматрали братом,, а не непријатељем.

    Не разумијем ту мржњу…

    1. Зар је теби прва асоцијација на два загрљена брата педерлук???!!!

      Болесно….

    2. На два загрљена брата не, али на топлог брата Ороза.ба, маторог Турчина да

  4. шта има лоше у томе што је подигнут споменик двојици браће, једном православцу, једном муслиману?

    Nema nista loe,naprotiv.Lose je lagati.

    Za priču o Mehmed-paši Sokoloviću, koji je sa funkcije velikog vezira zbog srpskog porekla presudno uticao na obnovu Srpske patrijaršije, nema dokaza.

    – U jednoj turskoj poreskoj knjizi iz sredine 17. veka postoji zabeleška u kojoj se navodi da je Srpsku patrijaršiju stvorio veliki vezir. Ako je ona obnovljena 1557. godine, onda je to bilo u vreme kada je veliki vezir bio Rustem-paša (1555-1561) – kaže istoričar dr Nebojša Šuletić, docent na Filozofskom fakultetu u Beogradu.

    Za postavljanje Makarija (Sokolovića) za patrijarha bila je potrebna saglasnost osmanske vlasti. Mehmed-paša Sokolović je u to vreme bio visoki činovnik carstva, ali je malo verovatno da je obnova Srpske patrijaršije predstavljala izraz naklonosti prema srpskom narodu. Takođe, nigde nema dokaza da su njih dvojica, kako se negde navodi, bili braća, čak ni dalji rođaci.

    – U osvajanje Ugarske su bila uložena velika materijalna sredstva. Posle nekoliko decenija borbi protiv Osmanlija, Ugarska je bila i demografski i privredno devastirana zemlja. Izgradnja i finansiranje upravnog i odbrambenog sistema u Budimskom ejaletu, koji je stvoren 1541, finansijski su preopteretili sultanovu blagajnu. Da bi očuvale ekonomsku i političku stabilnost države, osmanske vlasti su morale da pronađu nove izvore poreskih prihoda, a integrisanje srpske crkve u osmanski poreski sistem nesumnjivo je bio deo tih napora – dodaje dr Šuletić.

    “Srpski patrijarsi su bili dužni da plaćaju 100.000 aspri godišnje, isto toliko i na ime takse za izdavanje berata (ukaza) prilikom svog postavljenja i kod smene sultana. Makarije je u prvoj godini morao da uplati u državnu blagajnu oko 3.350 venecijanskih zlatnih dukata“, piše istoričar Vojin Dabić.

    Mletački dukat imao je masu od 3,5 grama zlata finoće 23,5 karata, pa se može zaključiti da je srpski patrijarh u prvoj godini svoje crkvene uprave sultanovoj blagajni predao oko 12 kilograma najfinijeg zlata. Zauzvrat, srpskom patrijarhu je bilo zagarantovano pravo da obavlja versku službu, postavlja episkope i nesmetano prikuplja dažbine od podređenog sveštenstva i vernika.

    Ubrzo po dolasku Mehmed-paše Sokolovića na položaj velikog vezira, pravoslavna crkva doživela je još jedan udarac. U prvim godinama vladavine Selima II (1566-1574) doneta je odluka o konfiskaciji svih manastirskih i crkvenih imanja.

    – Pravoslavno sveštenstvo je trebalo da plati državi taksu za svaku jedinicu obradive površine koju su koristili pravoslavni monasi – objašnjava dr Šuletić.

    “Ako kaluđeri ne bi uspeli da prikupe potrebna sredstva, Turci bi manastire i njihova imanja oduzimali i prodavali. Takvu sudbinu doživeli su i oni već odavno napušteni i porušeni manastiri”, piše istoričar Aleksandar Fotić. Ni svetogorski manastiri nisu bili izuzeti od prodaje, a Fotić piše i kako su veliki i bogatiji manastiri zalagali preostale dragocenosti ili uz pomoć novih ktitora nekako uspevali da otkupe najveći deo svojih poseda.

    Ovako tvoji kazu,moji slicno vele

  5. Дражене,

    чињеница је да ти сваку полемику почињеш да аналима, топлим братевима, педерима …

    Видисе да ти живот мијења чињеница да си обиљежен као фурунџија.

    Знам да није лако шетати Бањалуком, а да ти мангупи и дјеца иза ћошка довикују:“Фуки, Фуруџија, Фуки“.

    Таман се мало то заборави, а ти нас на то подсјетиш.

    Изгледа да баш уживаш у тој улози.

    1. Нико мени ништа не довикује иза ћошка, него се ради о болесним педерским фантазијама топлог брата ороза.ба. То што вам Додик дозвољава да му алпинишете по ректуму не значи да вас нећу млатнути каменом у чонтару ако се приближите мојој стражњици. Можете само да маштате.

    2. Немам ја шта маштати. Ја тебе редовно гузим.
      Фронталук је свједок.

  6. А администратора, ако је помислио да некога банира, замољавам да прочита све коментаре и да се увјери да је фурунџија и овај пут, ничим изазван, скренуо дискусију са теме браће Соколовић на педерлук.

    1. То нису снови. Свакодневно ућеравање је видљиво свима…

      Стевандић или Радовановић???

      Што ћутиш?

    2. Ајде Фурунџија!

      Изабери страну…

      Радовановић или Стевандић?

    1. Пријепоље, 1919.година
      Фотографска радња Богдановић.
      На вратима старица са два мушкарца.
      Желе да се заједнички фотографишу.

      Мајка Ружица са синовима Алијом у муслиманској ношњи и турбаном на глави и Луком у војничкој српској униформи и шајкачом.

      У тим крајевима у то вријеме то није било ништа необично. Мислим да се и фотограф није уопште томе изненадио.

      Прихватање ислама у Рашкој је било практиковано све до почетка 20. вијека, тачније до 1912.године и Првог балканског рата послије којег је Рашка враћена у састав српске државе.

      Но не брини ти за Џасмина.
      Њега то не сјекира.

      Он је потомак оних које су Срби протјерали у 6. или 7. геноциду из Угарске и населили их на западне границе Османског царства.

      Е сад, јесу ли ти његови преци били потурчени Маџари, потурчени Чеси или Словаци, потурчени Германи, то није битно.
      Битно је да нису Срби.

      Зато у тим крајевима имамо Бужим (Будим), Будимлића Јапру, презимена Палош, Полош, Голош.

      Понијели људи из завичаја…

    1. Џасмине,

      зашто вас муслимане вријеђа чињеница да је свака ваша породица у једном тренутку била у тој ситуацији када неко из ње прелази у ислам?

      Да ли се то десило у 15. илу 20. вијеку, мање је важно, али се десило.

      Немате се чега стидити. Такво је вријеме било.

  7. Џасмине,

    зашто вас муслимане вријеђа чињеница да је свака ваша породица у једном тренутку била у тој ситуацији када неко из ње прелази у ислам?

    Да ли се то десило у 15. илу 20. вијеку, мање је важно, али се десило.

    Немате се чега стидити. Такво је вријеме било.

  8. Као што Сиктер-ефендија рече малом Алији:
    „Ти си оно што мислиш да ниси, а ниси оно што мислиш да јеси“.

    Али ти не брини. Ово се односи на Херцеговце, Санџаклије, Босанце, а не на вас Мађаре.

    1. Симо П. Ороз 5. јула 2018. у 12:38
      Џасмине,

      зашто вас муслимане вријеђа чињеница да је свака ваша породица у једном тренутку била у тој ситуацији када неко из ње прелази у ислам?

      Nema Pero Mi Vi Oni,nego samo J a I tTi,Koliko puta ti moram pojasniti.To ti vidi sa Jovanom Dereticem.

      Kad bi ti htjeo ozbiljnu raspravu o takvim stvarima rado bi polemisao,imas ti ipak preca posla. Navalilo ti sa svih strana.

      Namnozilo ti se „suga“ cije postupke moras dotjerati.

      Sto se tice teme: Makarije i Mehmed nisu bili braca,Nemanja VaS uzima na foru

    2. Џасмине,

      споменици су символи. Они носе поруку. Овај носи поруку братске љубави и најмање је битно јесу ли њих двојица рођена, ближи или даљи рођаци, а презиме говори да су у крвном сродству.

      Када би се употријебила твоја накарадна логика да се споменик смије подизати само лицима и догађајима који су до танчина историјски доказани онда 90% споменика у Европи није требало ни бити подигнуто.

      Мало се опусти. Твоји и Алијини су у Босну дошли као муслимани. Твоји из Мађарске, Алијини из Србије.

      Пусти нас аутохтоне Босанце, Крајишнике и Херцеговце, Санџаклије, Далматинце, да ми сами одлучујемо коме ћемо подизати споменике.

  9. Када би се употријебила твоја накарадна логика да се споменик смије подизати само лицима и догађајима који су до танчина историјски доказани онда 90% споменика у Европи није требало ни бити подигнуто.

    Makedoniju su svu pretvorili u spomenik A.Makedonskom,pa sta sad bi?
    споменици су символи. Они носе поруку. Овај носи поруку братске љубави и најмање је битно јесу ли њих двојица рођена, ближи или даљи рођаци, а презиме говори да су у крвном сродству.

    Na takvim porukama se i grade mitovi koji su sluzili krezubim ubicama u proslom ratu da se svete neduznom narodu dr vjere.

    U Kozarcu imamo puno Kulenovica ,dao si mi dobru ideju.Pokrenucu inicijativu da dignemo spomenik Kelen Banu.On je rodzen u Kozarcu.Ne mora biti istina,poslacemo poruku da smo svi bili Bosnjaci.Nema Srba.

    Dobra poruka zar ne?

    1. Чзј добра, порука је одлична.

      Подршка за споменик у Козарцу.

      Пошто је Кулин познат по повељи логично је да је Кулин држи повељу у руци и да се јасно види њен почетак:“Во имја оца …“

      Како ће то Козарци одушевљено дочекати.

      Џасмине, геније си.

    2. Po tvojoj logici da spomenici ne moraju biti realni,nas Kulen ce drzati u ruci svoj „kulen“ .

  10. Mada ni Kulin nije postedjen falsifikata :

    U središtu Tuzle postavljeno je spomen obilježje s tekstom iz Povelje Kulina bana iz kojeg su izbrisane riječi „Uime Oca, i Sina i Svetog Duha“, kao i „Neka mi Bog pomogne i sve Sveto Evanđelje. Ja Radoje banov pisar pisah ovu knjigu banove povelje od rođenja Kristova tisuću i sto i osamdeset i devet ljeta, mjeseca augusta i dvadeset i deveti dan, na dan odrubljenja glave Jovana Krstitelja“.

  11. Па нису они једини који су избјегли јеванђеље. Један мој комшија је одбио при полагању заклетве ставити руку на јевањђеље? Исто онај којем сад патријарх долази на славу.

    1. Jel to Kulen bio Srbin?

      Nako pitam,Da li je Kulin -Ban bio Srbin?Ako jeste da nam to pojasni..

    1. Србин по племену и језику, Бошњанин по завичају, то је био Кулин.

  12. Змај огњени вук, а што је сад проблем неки безвезни комшија? Какве везе са овим темама има неки спорадични појединац? а ако му патријарх долази, па мора да има разлог зашто долази? Коме долази још патријарх, па само још Додику, а и за то има разлог, или си паметнији од попа

  13. Па о Додику и говорим, он није хтио ставити руку на јеванђеље, а сад му патријарх долази на славу. А да за то постоје разлози, вјерујем да постоје, али исто тако вјерујем да су прилично нехришћански.

  14. Змај О. Вук, разумијем. Нисам испрва схватио да је ријеч о председнику српског ентитета…а зашто би се тај човјек тако понашао? од неполагања руке, до друговања са високим клиром? Нама Србима са запада, који цијенило славу, је нејасно доста тог вашег балканског понашања, доста превртљивог…

  15. Потпуно је инфантилно покушати народ везати уз име територије, народ није ни територија, ни вјера, народ је језик. Другим ријечима, човјеку јр очито матерњи језик био српски, самим тим он је Србин. националну пометњу у Босни и Херцеговини у ствари су изазвали страни окупатори, да тих окупација није било, ми би и сада били припадници исте нације, несумњиво српске.

Оставите одговор