Дарко Ристов Ђого: Зашто је у Сарајеву тако тешко рећи Србин, па се каже "православац"?

Био сам свештеник у сарајевској Преображењској цркви годину и по дана и до данас она је за мене остала "моја Црква". Волио сам и вољели су ме тамо, у цркви којој сваких двије "хефте" неко разбије нешто. Сарајевски катакомбни Хришћани. Срби. Или, како би у Сарајеву рекли, "православци". Зашто?

уторак, мај 19, 2020 / 09:42

Зашто је тако тешко преко својих уста изговорити једну двосложну ријеч?

Ср-би?

Знам да можда неко има ружне асоцијације – сви их имамо са свим народима на свијету. Мога оца је вјероватно стигла српска, дједове хрватска и муслиманско-бошњачка рука. Или само рука злочинца? То је велико, лично и тешко одговориво питање: како се односити према колективном идентитету онога који нам је учинио зло.

За мене заиста није проблем да разликујем Хрвате и усташе, јер и Иван Горан Ковачић је био Хрват. И иначе, једино је поштено и часно усвојити једнаке стандарде за "наше" и "њихове". То значи: разликовати злочинце поименице, злочиначки режим и формације, народе и људе. Све друго ће нас довести или до лицемјерја или до лудила.

Мој прадјед Ристо и дјед Владо (мајчин отац) борили су се против Хрвата (усташа) и Нијемаца (нациста). То не значи да ћу да бацим бомбу или пљунем кад пролазим кроз Загреб или Минхен, али никада се нећу помирити са усташтвом и нацизмом.

Докле год је било ко спреман да разликује злочин и злочинца и да га осуди, може ми бити пријатељ. За друге немам времена.

Постоји, међутим, ситуација када се народност мора рећи, јер је она била "кривица". То је случај са сарајевским С Р Б И М А. То је била њихова кривица. То што су Срби. То је кривица све моје побијене родбине, недочеканих ђедова и бака. Не чак ни само "православље" по себи.

Подсјетимо се Поглавника: "У (НД) Хрватској у Православље не дира нико, али у њој не може постојати друга црква до хрватска".

Тако да, драги граџани града Сарајева,када год кажете "православни" да не бисте рекли Срби – ви стојите на позицијама Анте Павелића.

Када год ме лажно забринуто питате зашто не постоји "Босанска Православна Црква" и ја вам одбрусим да је Босна само један крај српских и поморских земаља – ви стојите на позицији Анте Павелића прописујући каква мора да буде Црква у коју нећете ићи.

Када год негирате постојање Срба, Српске Цркве у Босни, Хуму, Усори, Доњима Крајевима, Западним Странама, Травунији – присуство забиљежено и неупитно – то се зове фашизам.

Ми јесмо православни. Православни су били и Бугари и Румуни и Козаци на страни Вермахта, али нису били Срби. Зато не користите наше вјерско самоопредјељење као замјену за нашу народност.

Фашизам почиње управо тако: када ти је тешко да преко уста превалиш "Република Српска, Срби, српски народ, Српска Православна Црква.

Крај фашизма ће доћи када Анте Павелић не буде еталон мишљења и оних у катедрали, и оних испред катедрале.



4 КОМЕНТАРА

  1. А ћирилица г Ђого ? Она не може ни уз православне , ни уз Србе. Не може у Загребу, Сарајстану ( Д. Симић ) и Подгорици , а што јес,јес, не може ни у Бањој Луци и у Београду. И тамо је више граџана него у Сарајстану.
    Срби неће да кажу српско Сарајево, а камоли србско .Има у њему Филозофски факултет који се доскора представљао на интернету с два србска писма ( декан била проф. др Миланка Бабић ), а сада је нови декан , или деканка , чини ми се Мојсиловић, па је сада представљање само на српском националном писму. Тамо је професор Милош Ковачевић који је недавно написао књигу о одбрани ћирилице, и то поводом одбијања А.Вучића да се предлог новог закона о језику и писму изнесе пред народне посланике. Он је био шеф екипе лингвиста која је припремила предлог, ојачане помоћником министра за културу у Влади Србије др Драганом Хамовиће и председником Одбора за стандардизацију српског језика проф. др СретомТанасићем , а све под патронатом те Владе. Пре две године у мојој књизи „ИЗДАЈА СРПСКЕ ЋИРИЛИЦЕ спроведеним увођењем хрватске латинице у српски правопис“ предвидео сам да предлог закона никада неће стићи пред посланике . А сада је Ковачевић посветио читаву књигу томе како су лингвисти дали добар предлог , а политичари су криви јер су га одбили. И док су се лингвисти упустили у правне ствари, заборавили су да ураде оно што је њихов посао, и у чему их не може спречити А.Вучић : да ускладе српски правопис са српским Уставом , којим је српски језик армиран ћирилицом.
    У чему се још прославио М.Ковачевић ? Удружење ЋИРИЛИЦА Требиње је добро почело, угледајући се на ЋИРИЛИЦУ Нови Сад и СРПСКУ АЗБУКУ Београд : српско писмо је само ћирилица. Али навраћао код њега Ковачевић и одвратио га од једноазбучја. И тако је ЋИРИЛИЦУ Требиње учинио лавом без зуба.
    И још само ово , г. Ђого . Пошто се , изгледа , на овом сајту објављују само текстови сарадника , да ли бисте хтели да објасните занимљиву ствар : политичари у Српској су против сарајстанског унитаризма , а истовремено је у њој национална ћирилица замењена унитарном латиницом. И томе се не пружа никакав отпор. Па ни на овом узорном српском сајту.

  2. Овај Дарко почео ко Полиција Републике Српске.
    Већи је кривац ко је направио снимак него актери снимка без обзира шта раде.
    Каква је то прича о Сарајеву,Пвелићу,Минхену и оцу????
    Оно што треба да брине сваког србина је Ристо сотона или Амфилохије и ваше срамно ћутање (укључујући и тебе ) на сотонини причу у Црној Гори гдје за читаво вријеме нико из СПЦ није рекао јасно и гласно СРПСКА ПРАВОСЛАВНА ЦРКВА.
    Такви сте ви попови,волите велико стадо макар било пола шкарта који ће сутра рећи да су Црногорци.
    Фуј.

Оставите одговор