Црна Гора продаје војне авионе, дугорочно улаже у хеликоптере

Црногорска Влада најавила је продају четири авиона Г‐4, три лака школска авиона УТВА‐75, једног симулатора лета за авион Г‐4 и значајна количина резервних дијелова, опреме, мотора и алата за њихово одржавање. – Стратегијским прегледом одбране Црне Горе, исказано је опредељење Министарства одбране да Ратно ваздухопловство Црне Горе развија хеликоптерске снаге, а да се суверенитет над […]

четвртак, 25 фебруара, 2016 / 16:49

Црногорска Влада најавила је продају четири авиона Г‐4, три лака школска авиона УТВА‐75, једног симулатора лета за авион Г‐4 и значајна количина резервних дијелова, опреме, мотора и алата за њихово одржавање.

– Стратегијским прегледом одбране Црне Горе, исказано је опредељење Министарства одбране да Ратно ваздухопловство Црне Горе развија хеликоптерске снаге, а да се суверенитет над ваздухшним простором обезбиједи кроз изградњу одрживог система контроле, надзора и заштите ваздушног простора заједно са партнерима и савезницима – изјавио је командант Ваздухопловства Црне Горе, пуковник Живко Пејовић.

Процијењено је да задржавање ових ваздухоплова није рационално с обзиром на њихове могућности, трошкове обуке, експлоатације, одржавања авиона и наоружања као и ограничен век употребе. Уједно је одлучено да се суверенитет над ваздушним простором обезбиједи кроз одрживу изградњу система контроле, надзора и заштите ваздушног простора заједно са партнерима и савезницима, објаснио је Пејовић.

Одлука о продаји авиона оправдана је и тиме што на тржишту још увијек постоји интересовање за авионе Г-4 и Утва-75 као и њихове резервне дијелове, алате и опрему.

На конференцији је речено да ће средства која би се добила продајом свега наведеног употребила у циљу набавке нових средњих вишенаменских хеликоптера које Црна Гора данас не посједује и за којима има потребе.

Ваздухопловство Војске Црне Горе данас нема адекватне хеликоптере за задатке трагање и спасавања, медицинске евакуације, транспорта копнених снага војске, подршку цивилним структурама у ванредним ситуацијама. Постојеће Газеле имају врло ограничене могућности за поменуте задатке.

Потенцијална цијена четири авиона Г-4 процењена су на око 4,27 милиона евра, симулатор за Г-4 милион евра, 18 мотора Випер 632 на 600 хиљада евра а укупна цијена свега што се продаје је око 15,35 милиона евра.

Након осамостаљења Црне Горе 2006. године на аеродрому Голубовци код Подгорице остало је 17 авиона Г-4 “Супер Галеб“ и 4 школске Утве-75. Прво је априла 2010. постигнут споразум са Србијом који је подразумевао размену добара и компензацију, у међудржавном споразуму у коме се нашло 6 Г-4 који су у октобру исте године прелетјели на аеродром Батајница.

Након тога је 7 авиона продато хрватској приватној фирми ЗПЗ Аероспаце која је кренула са ремонтом два авиона који су се налазили на словеначком аеродрому Брник, гдје се и налазил седиште фирме која се бави одржавањем ваздухоплова.

Преосталих 5 је било ускладиштено на аеродрому Лучко код Загреба. Постојале су информације да ће та фирма понудити РВ Хрватске изнајмљивање два авиона али се вјероватно радило о покушају комерцијализације војних авиона. Посао до данас није реализован.