Боинг са нагодбом од 2,5 милијарди долара избјегао кривичну одговорност

Амерички произвођач авиона Боинг пристао је платити више од 2,5 милијарди долара како би избјегао кривичну одговорност за превару и прикривање података везано за несреће авиона 737 МАX, саопштило је америчко министарство правосуђа.

недеља, 10 јануара, 2021 / 18:11

Авиони 737 МАX приземљени су у марту 2019., након двије тешке несреће, у Индонезији у листопаду 2018. и у Етиопији у марту 2019., у којима је страдало укупно 346 људи.

Истрага је показала да је главни узрок несрећа неисправан управљачки софтвер који је млажњаке усмјерио према тлу, не допуштајући пилотима ручно управљање.

Боинг је осумњичен да је модел 737 МАX пребрзо избацио на тржиште, занемаривши сигурност, извршни директор Денис Миленбург поднио је оставку, министарство је покренуло истрагу а компанија је претрпила најтежи финансијски ударац у својој 104-годишњој историји.

Запослени Боинга ускратили су информације америчком регулатору за сигурност авиосаобраћаја (ФАА), рекао је у четвртак при објави нагодбе Давид П. Барнс из казненог одјељења министарства правосуђа.

Да поновимо

Боинг је 2011. одлучио да се неће развијати нови модел, него ће се преправљати већ прастари модел 737 – први је полетио још 1968. године. Разлог је штедња: кад би превозницима нудили нови модел, то би значило да и пилотима морају обезбиједити додатно школовање. Пилоти имају лиценцу за сасвим конкретан ваздухоплов, а пилота са дозволом за 737 има много.

Истовремено, најављена је штетдња горива, која је обезбијеђена значајном промјеном у електроници и рачунарима авиона. Тај нови програм се драстично уплиће у лет, али не обавјештавајући пилота да је преузело контролу. Да ствар буде гора, те опције су постојале уколико купац издвоји више новца за „бољи пакет“. А резервни систем није био ни предвиђен.

Све ово плаћено је са неколико несрећа. Етиопски авион срушио се 10. марта 2019. шест минута након полијетања при чему је погинуло 157 путника и чланова посаде. Исти тип авиона срушио се у Индонезији 29. октобра 2018. и погинуло је свих 189 путника и чланова посаде.

Након двије кобне несреће у свега пет мјесеци, власти Турске, Кине, Етиопије, Велике Британије, Њемачке, Француске, Холандије, Аустралије и других земаља забраниле су кориштење авиона Боеинг 737 Маx осам и затвориле националне ваздушне просторе за прелете тих авиона.



Оставите одговор