Биљешка о (ауто)шовинизму: Како је Баздуљ због интервјуа на Фронталу постао "балијa” у Е-новинама

Међу устаљеним вапајима што се шире по медијима и у јавности Србије и сусједних земаља јесте и онај који каже да на овдашњим политичким сценама нема праве љевице, односно да су партије које се називају социјалдемократским заправо врло далеко од љевичарских идеала, за разлику од Сиризе, рецимо.

понедељак, фебруар 2, 2015 / 08:27

Пише: Мухарем Баздуљ

Праву (еманципаторску) љевицу према овим тврдњама, чине тек малобројни интелектуалци и неколицина алтернативних групација и покрета. Један од ријетких озбиљних "тврдих" и неупитних љевичара на југословенском историјском простору јесте Примож Крашовец из Словеније. У свом новом тексту он се бави "расизмом као идеологијом и ауторасизмом". Уводећи у сопствени дискурс концепт ауторасизма, Крашовец најприје има потребу да се суочи с евентуалним приговором да то представља contradictio in adjecto. Врло убједљиво, међутим, Крашовец показује како ауторасизам у најширем смислу представља "примјену стандардног расистичког дискурса на властити народ".

У контексту концепта "ауторасизма", пажљивији читаоци српских медија лако ће се присјетити концепта "аутошовинизма". Ријеч је о термину који је у ширу јавност – ако је вјеровати становитој Милици Јовановић – увео Зоран Ћирјаковић. Ћирјаковићу је то убиљежено као кримен, но нисам примијетио да је са исте или сродних адреса ишта замјерено Крашовцу. Било како било, нема сумње да оно што се назива ауторасизам или аутошовинизам или – у фрази покојног Душана Кецмановића – "инверзни национализам", не само да постоји, него и игра значајну улогу на српској јавној сцени.

Тешко би било и набројати све оне протагонисте јавног живота у Србији који су се изругивали са самим појмом "аутошовинизма". Ипак, ако тај појам осмотримо као синтагму, у наведеним изругивањима примат је готово увијек имао њен први, а готово никад њен други дио. Мени се, међутим, чини да је у наведеној синтагми важнији шовинистички сегмент, од ауто префикса. Другим ријечима, ако сте шовиниста, то према коме ћете усмјерити шовинизам више је ствар стицаја околности, него суштине. Уосталом, засигурно није случајно да међу најистакнутијим српским аутошовинистима постоји немали број оних који су прије десет, петнаест или двадесет година били класични – шовинисти, с мржњом усмјереном на Албанце, Бошњаке и Хрвате. И нема никакве гаранције да неће опет бити такви, само ако се околности промијене.
Нека ми читаоци опросте што ћу ову тезу покушати да илуструјем (и) примјером који се тиче мене лично.

Mухарем Баздуљ: Још постоје они који се ложе на правду и слободу

Недавно сам дао интервју за бањалучки портал Фронтал, који се рекламира као једини ћирилични портал западно од Дрине. Тај интервју су пренијели различити медији, између осталог и портал Србин.инфо. Та чињеница из неког разлога надахнула је колеге с портала Е-новине да се с дијеловима тог интервјуа спрдају, частећи ме успут разним "симпатичним" етикетама. За све који знају поетику наведеног портала, у свему томе нема ничег изненађујућег. Оно што је мене, барем у првом тренутку, признајем, изненадило јесте то што ме је један од читалаца-коментатора, и то оних што су на Е-новинама редовни, потпуно срођени с редакцијом тако да дјелују као њени придружени чланови, прозвао "опскурним балијом".

Да се разумијемо, није проблем у опскурности, потпуно ми је свеједно сматра ли ме неко опскурним или неопскурним. Али да ме на порталу који се поносно декларише као "једини у Србији" с "правовјерним" односом према рату у Босни и Херцеговини, опсади Сарајева, Сребреници, и тако даље, неко назива "балијом", а да модератори – иначе врло промптни када је ријеч о брисању коментара који се и понајмање "огријеше" о уређивачку политику – то већ данима толеришу, заиста је нешто што нисам очекивао. Разни моји текстови преношени су и објављивани на различитим "десничарским" сајтовима, па никад нисам примијетио ништа слично.

Размисливши мало, међутим, ствар ми се разјаснила. Као што нема ничег ближег антисемитизму од филосемитизма, нема ничег ближег шовинизму од аутошовинизма.
Кад бих их сматрао достојним именовања, могао бих овде да набројим читав фудбалски тим (с резервама!) угледних београдских "чаршијанера" новинарско-умјетничке провинијенције, самопроглашених антинационалиста, урбаних космополита и хипстера, из чијих пошалица по друштвеним мрежама на рачун неколицине особа које партиципирају у јавном животу Србије, а носе имена и презимена "оријенталне" етимологије и поријекла избија дестиловани шовинизам због којег основано сумњам да у њиховим декларативним осудама ратних злочина над – како је иронично примијетио Теофил Панчић – "лоше одјевеним uncool људима смијешних имена" има искрености колико је црног под ноктима. Сретао сам на улици и по кафанама људе који сами себе називају националистима, фудбалске навијаче и демобилисане припаднике војних и паравојних формација у ратовима који су пратили распад Југославије, а чија је осуда братоубилачког проливања крви и ратних злочина "своје" стране и директнија и суштинскије проживљена од "шупљих прича" профитерских "активиста".

У том смислу на крају се враћам Крашовцу, који каже: "Додатна идеолошка камуфлажа ауторасизма састоји се у маневру којим ауторасистички дискурс не само да прикрива властиту фашистоидност него за фашистоидност окривљује руралне масе”. То је исти маневар по којем српски аутошовинисти властити фашизам, ког су блажено несвјесни, пројектују у широке народне масе које тобоже слушају само турбо-фолк, читају само таблоиде, редом имају покварене зубе и смрде по провинцијама и по (бео)градском превозу. Многи међу онима што се површно и козметички позивају на Мирка Ковача ни сами не схватају да су дио управо оне елите за коју је он написао да "гора од руље".



0 КОМЕНТАРА

  1. Ko je ovaj obskurni lijaba?
    Melkizadek Objavljeno: 21.01.2015 – 19:49 Prijavi neprikladan komentar Palac gore Palac dole 0

    Melkizadek,
    drago mi je pročitati Vaše komentare, ali smatram da vam je ovo „lijaba“ bilo sasvim suvišno, bolje rečeno nepotrebno. Da je na nekom bezveznom desnom blogu ili portalu, hajde i nekako, ne bi me čudilo, ali u e-novinama, mislim da nije OK! To svakako nema nikakve veza sa „biberom po svakom pilavu“ – Muhom, koji mi se ne sviđa, ali i to je stvar ukusa i lične percepcije. Kakav god bio i ma ko bio, mislim da ne zaslužuje pogrdno etiketiranje.
    Nadan Objavljeno: 22.01.2015 – 00:43
    —————————————————————–

    Smiješna potreba za prisustvom u medijima.
    Muharem cijeli tekst gradi od jednog komentara, a ne pravi analizu toga šta je rečeno odmah u narednom komentaru i ostalim komentarima poslije.

    Nego kad smo već kod toga što Muharemu smeta pa kako kaže: „Разни моји текстови преношени су и објављивани на различитим “десничарским“ сајтовима, па никад нисам примијетио ништа слично.“

    Evo mu samo moj izbor tri vrhunska komentara u kojima se časti terminom koji njemu smeta, a stoje na stranicama portala koji ga je proglasio ličnošću godine i koji sada žurno prenosi njegov tekst, a da ni sami nisu pomeli vlastitu arhivu.

    – „Довољно је било да неко балинче на свом фејсбук профилу напише да би несрећна планинарка преживјела да су позвали њега који је жељно исчекивао позив.“
    – „Ne znam šta se ti ubacujes. Iizdajstvo promjenaša je naš srpski problem,a jasno se i na kilometer oseti da si ti balija u rukavicama. Isto kao i prijedor,ali on jadan nema rukavice. Eto ti Isaša, njega su kursevima učili da se klanja baliluku, pa sva trojica teferičite do mile volje.“
    – „Balije pošto nemaju svoju kulturu, svoj jezik, pismo svoju knjiženost, pokušavaju onda da tuđu omalovaže…“
    —————————————————————–

    Znači, ako prihvatamo Bazduljovu tezu o tome da je ostanak uvredljivih komentara dokaz (auto)šovinizma, onda redakcija Frontala prihvata da zbog smeća u vlastitim komentarima nosi titulu šovinizma

    Pa živjeli.

  2. Што се тиче аутошовинизма новинара Е-новина, Баздуљ је у праву. Али што се тиче коментатора није. Сви коментатори (који прођу админ-цензуру) су редом антисрби.

    Често се на том порталу појави извјесни Тешњак, пњуцне по Србима, а наивчине мисле да је то аутошовинизам само зато што портал има редакцију у Београду тј. Србији.

  3. Simo,
    i još moš mislit kako se osjeća taj tešnjak, jedan od čičaka od samog početka, kada neki Bazdulj za potrebe svog teksta nekog tamo Melikzadeka nazove:“и то оних што су на Е-новинама редовни, потпуно срођени с редакцијом тако да дјелују као њени придружени чланови“

    Kaki Melkizadek, pa on je tek pripravnik, razumijem ja da Bazdulju to treba bi protegnuo svoju tezu kako ga e-novine tako nazivaju,

    ali još mi je zanimljivije kada taj Bazdulj napiše: „ако је вјеровати становитој Милици Јовановић“
    Pa cura je bila e-novine prije nego je on tamo objavio nekoliko svojih tekstova,
    ta „stanovita“ je bila član redakcije Peščanika u kojem je on objavljivao.
    Jedino je nema u Politici, pa mu je otkada on tamo objavljuje, valjda po službenoj dužnosti Milica postala „stanovita“.

  4. Симо П. Ороз, 02.02.2015. 10:26:13 [

    Simo, možete li objasniti šta su to „редом антисрби“. Naime, čitajući neke radove profesora Dušana Bjelića o upotrebi psihijatrijsko i psihoanalitičkog diskursa na ovim prostorima od 80-ih do sada (omiljen i među nekoliko komentatora na frontalu), stičem utisak da su baš oni koji se smatraju „zaštitinicima Srba“ u stvari najviše štete počinili samim Srbima.. možda griješim, ali podudara se sa ovim iz Bazduljevog teksta „“примјену стандардног расистичког дискурса на властити народ“. mada uopšte ne poznajem Krašovecom rad.. ali, zanimalo bi me vaše objašnjenje: šta je to „antisrbizam“?

  5. Алекс,

    Антисрпство је сваки облик мржље према свему што је српско.

    Антисрпство се испољава на више начина, а ја ћу набројати неке:

    1.Измишљање нових нација:црногорски примјер

    Католик у Котору и католик у Крапини су Хрвати, тј. припадници исте нације, али православац из Требиња и Православац из Никшића нису. Антисрбизам је када неко тврди да су католик из Котора и католик из Крапине сличнији од православца из Требиња и православца из Никшића и да је нормално да су католици једна нација, а православци нису.

    2. Лажи о Другом свјетском рату

    Изједначавање и симетрија између усташа и четника, ако већ није могла опрати усташке злочине, онда су преувеличавани злочини ЈБуО само са једним циљем, да се оправдају усташе.

    3. Негирање воље српског народа пред последњи рат.

    4. Лагање о мултиетичности Сарајева и ФБиХ, а свједоци смо да су тешко нашли неколико Срба да формирају власт тек када су се све бошњачке странке удружиле.

    5. Непризнавање изборне воље Срба тако што је Бакир Изетбеговић изабрао ко ће ће представљати Србе у Савјету министара БиХ.

    Могу тога написати до ујутру хејбет, али ми досадно.

  6. hehehe,

    Muharem Bazdulj, osoba kojoj je frontal dodijelio titulu osobe godine je napisao tekst o tome kako ga je neki komentator na e-novinama nazvao balijom i iz toga izveo zaključak da zbog nebrisanja uvredljivog komentara i e-novine su šovinističke.
    Frontal je objavio taj tekst i u komentarima ispod jedan od stalnih komentatora je drugu osobu nazvao „балинче“.

    U nastavku epizode ostaje da vidimo da li će Frontal ukloniti uvredljivi komentar ili će komentar ostati te se tako prema Muharemovoj tezi izjednačiti sa e- novinama koje je on nazvao šovinističkim.

  7. Симо Пјетлићу, хвала ти што си потврдио моју тезу да си мутант настао укрштањем Рајка Васића и Петра Луковића.

    Нећеш вјеровати колико си популаран, колико људи ме пита ко је тај Сем Зорокик. Јуче ми чак стигао анонимни мејл: „Simo nije Rajko, Simo je Kopanja. Samo Kopanja gura i Dodika i NATO.“

    Ja oдговорих: „По тој логици, Пјетлић може исто тако бити и Ана Тришић, може и Олбрајтова, и Борис Тадић. Испод интервјуа с Баздуљом чак ми је и Чешњак потврдио да подржава Додика из истог тазлога као и Симо. Симпатична симбиоза црвеног четника с Додиковог двора и ветерана АБиХ, признаћете!“

    B-)

  8. Али ништа лично, Пјетлићу. Ти си нама симпатичан као маскота фронтала, као гарант демократије, разбијач једноумља. Ти си за фронтал, оно што је Еди Едвардс крајем 80-их био за турнеју Четири скакаонице.

  9. Uglavnom, da vidimo,
    da li Frontal podržava tezu svoje ličnosti godine da ukoliko ne obrišete komentar u kojem neko nekoga naziva balijom pokazujete vlastiti šovinizam.

    Simo ga je lijepo uvalio Frontalu.
    Ako ne obrišu njegov komentar, cijeli Bazduljev tekst i teza padaju u vodu,
    a ako ga obrišu eto njegovoj napaćenoj duši argumenta da se osjeti proganjanim i izloženom nepravdi.

  10. Bazdulj ovdje ističe kako je u jednom beogradskom mediju nazvan „balijom“ i takvo ponašanje povezuje sa srpskim autošovinizmom. Sasvim ispravna relacija i ne vidim čemu se tu može prigovoriti.

    Onaj ko bilokoga nazove „balijom“, a posebno osobu poput Bazdulja, jeste klasičan primjer autošovinizma (onaj primjer šovinizma koji djeluje autodestruktivno po osobe kakve ga manifestuju).

Оставите одговор