Американци прате: Највише пара за кампању СНСД, СДС, ПДП, УС…

У првих 15 дана кампање политичке странке у Босни и Херцеговини потрошиле су преко 790.000 КМ на плаћено оглашавање у електронским и штампаним медијима, показао је мониторинг који проводи ТИ БиХ.

понедељак, септембар 24, 2018 / 23:29

Анализом је обухваћено десет политичких странака и осам кандидата за појединачне функције, а они су заједно од почетка кампање објавили 1.428 плаћених огласа на ТВ станицама и у штампаним медијима.

Резултати показују да је Савез независних социјалдемократа (СНСД) као политичка странка закупио највише медијског простора у првим данима кампање, а све је до сада коштало преко 182.000 КМ. На другом мјесту по трошковима оглашавања налази се Српска демократска странка (СДС) који је потрошио више од 155.000 КМ док је око 100.000 КМ до сада коштало медијско оглашавање Партије демократског прогреса (ПДП). Четврто мјесто заузима релативно мала странка Уједињена Српска која је у првом дијелу кампање за оглашавање платила преко 82.000 КМ, од чега скоро 60.000 КМ само на АТВ-у. Демократски народни савез (ДНС) је до сада потрошио око 78.000 КМ, док је Странка демократске акције (СДА) своје оглашавање платила око 65.000 КМ.

Појединачно највише је коштала кампања Младена Иванића – преко 87.000 КМ, док је око 60.000 КМ коштала кампања Вукоте Говедарице. Занимљиво је да су њихови противкандидати Милорад Додик и Жељка Цвијановић на личну промоцију потрошили готово дупло мање, али своје функције интензивно користе у кампањи, тако да су значајно присутнији у јавности и то у пуно гледанијим информативним емисијама него у изборном блоку. Исто се дешава и са кампањом Драгана Човића који готово да није ни имао маркетиншког оглашавања до сада, али је као члан Предсједништва свакодневно присутан у јавности.

Када је у питању избор медија, СДА је највише потрошила за оглашавање на Хаyат ТВ, а дио је простора закупљен је и РТВ Федерације БиХ. С друге стране, Савез за бољу будућност (СББ) највише се рекламира у дневном листу Аваз и на Алфа ТВ. СНСД највише преферира оглашавање на АТВ-у и РТРС-у, јер је овим телевизијама повјерено три четвртине медијског оглашавања ове странаке. СДС и ПДП највише се оглашавају на БН ТВ и Н1 телевизији, а дио оглашавања имали су и на РТРС-у. ДНС је највише новца издвијио за БН ТВ, затим АТВ и телевизију К3.

Укупан износ од преко 790.000 КМ приближан је трошковима забиљеженим у прве двије седмице кампање пред Опште изборе 2014., када је ТИ БиХ такође вршио мониторинг, а тада су укупни забиљежени трошкови оглашавања током цијеле кампање за 10 странака износили преко 4,5 милиона КМ. Имајући у виду претходну праксу странака да се у посљедње двије седмице кампање највише оглашавају, очекује се да ће до краја кампање износи бити вишеструко већи.

ТИ БиХ напомиње да се мониторинг односи само на закуп простора у електронским и штампаним медијима као и трошкове припреме спотова и реклама. Усљед недоступности података нису покривене wеб станице и друштвене мреже које су постале изузетно популаран вид оглашавања политичких странака. Није обухваћено ни вањско оглашавање, па стога ови подаци представљају само мали дио укупно утрошеног новца на кампању.

Поред праћења оглашавања, ТИ БиХ проводи и мониторинг коришћења јавних средстава у сврху изборне кампање, а анализа досадашњег периода показала је бројне примјере злоупотребе јавних установа, функција и новца пореских обвезника за страначку промоцју.



Оставите одговор